(jag är lite trött på att läsa om andra människors spännande liv mkedan jag bara sitter här men jag gör det ändå)


Nu har jag gjort det igen, bokslukat som om det inte fanns någon morgondag. Trött men tillfredsställd över att ha avslutat Marisha Pessls (nej, jag har inte missat en vokal) "Fördjupade studier i katastroffysik" ("Special Topics in Calamity Physics"),lika tjock som en mindre tegelsten, men långt mer intressant.
Egentligen känns det inte som om det hände så mycket i början, men jag fortsatte läsa för de magiska meningarna (protagonisten/berättaren är en harvardsstudent, dotter till en universitetsprofessor. Hon kan uttrycka sig bättre än till exempel 'korruption suger' eller 'fjärilar är fina') och skickliga (...supersnygga) illustrationer (tecknade av författaren):



"Jag var inte längre skämmigt uggleartad, utan skamlöst puddinglik (Visuellt hjälpmedel 9.0)"

Det är också en fin detalj med boken, i texten hänvisas det till illustratoner som 'visuellt hjälpmedel' som om hon skrev en labbrapport. Jag plöjde Katastroffysik två kvällar i rad (jag behövde läsa ut den för att inte försumma körkortsteorin som väntar), kort sagt handlar den om Blue Van Meer, en sistaårsstudent på gymnasiet som har rest runt i USA eftersom hennes pappa är en kringflackande universitetsprofessor. De slår sig ner i en liten stad där de tänkt stanna resten av året, och Blue börjar på S:t Gallaway där hon blir indragen i ett..tja..ett mysterium skulle man kunna kalla det. Hanna Schneider, filmkunskapslärarinna, är mystisk som få, tilldragande och hemlig och verkar ha ögonen uppe för Blue..

Som det står på baksidan av boken "Snart befinner sig Blue i en komplicerad härva av konspirationer, svek och död..."



Läs den. Läs den. Läs den. (Om ni kan traggla er igenom början får ni belöningar i slutet)


Jag tyckte om slutet bäst. Det var mest händelserikt (det är ju oftast så..) och hjärtskärande fast ändå lite hoppfullt. Jag var hur trött som helst när jag släckte lampan 02.15 men jag kunde ändå inte somna för hjärtat bankade hårt av alla avslöjanden och min hjärna var överaktiv när jag knöt ihop alla trådar.


Uhm..Ja, jag är inte så mycket för att skriva rescensioner (eller försök till sådana) 
Här är Martin Gelins, SvD:s istället.


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Åh, vad härligt med boktips! Känns som om jag har läst allt i min bokhylla minst fyra gånger Denna låter onekligen intressant, speciellt på titeln. Jag har nån grej med knasiga titlar helst i kombination med ännu knasigare omslag, Bara därför läste jag senast "Prosten Huuskonens bestialiska betjänt". Fast den var ju asbra, så det verkar ju funka.

2009-12-13 @ 22:45:02
URL: http://ruejaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0