Dalí Dalí


Det är något av en konst att vara ute i sista minuten; Henrietta, Filippa, jag och halva Stockholm befann oss på Moderna Muséet idag för att kika på Dalí/Vezzoli-utställningen innan den slog igen portarna (som den gjorde för..fyra timmar sen, ungefär).

Jag tyckte om!

Okej, jag tycker om det mesta, är väldigt lättimponerad. Jag tyckte om att jag lärde mig nya grejer, typ att Dalí levde ända fram till 1989 (ett googlesök bort, ändå har jag aldrig intagit det), att han gjorde fler saker än bara målningar och att jag fick se jättemycket jag aldrig sett förut. När jag ser på tavlor som är så otroligt skickligt målade (och med mening och allt det) så blir jag bara rent lycklig.

Tyckte också om det här fotografiet 'Dalí Atomicus' av Philippe Halsman (1984). (Fotografiet och faktan är skamlöst snott från Wikipedia) (Hjälprepen syntes inte på museifotot.)




(source)

Metamorphosis of Narcissus (1937), olja på duk, Dalí.



(source)

The Madonna of Port Lligat:



(source)

Moderna hade också ställt ut en helt massa skisser, litografier och de hade en och annan videoinspelning.
Toppenbra.

...

(nej, jag kan ingenting om Dalí egentligen, jag tycker bara om hur han målar)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0