Miriam och den 2,5 kilo tunga banansynden.

Jag försöker att vara miljösnäll. Att inte ta plastpåsar, skippa kött, att handla ekologiskt, tvätta med Grumme, storkoka, handla second hand. Men idag, oh jösses. Idag åkte jag till Ica Maxi för att handla en cykelhjälm (succé! Ödets ironi tog mig inte på vägen! Dvs, jag blev inte påkörd på vägen dit.) och de hade bananer för under tian. 2,5 kilo senare är jag övertygad om två saker: att jag kommer att kunna vara med i många trevliga banankontakter (samlas i grupp och äta banan i takt till Banankontakt är min kontakt..) och att förgiftade barnarbetarspöken från Dominikanska Republiken kommer att spöka för mig inatt. Attans.


Bild: en oekologisk och definitivt ofairtradad banan. Han ber om ursäkt.

Dagens läsvärda är Underbara Claras inlägg om Dumsnålhet. Det är klart att man får vad man betalar för, eller snarare inte får när man låter bli att betala. Både vad gäller bär, bananer och..i mitt fall även Euroshoppers tonfisk för 10 kr burken. Hm. (Men karma har inte tagit mig för det, uppvägde med att handla fairtrade kakao, ekoägg och ekologiska bönor.) Så mitt nyårslöfte är att bli ännu bättre vad gäller mat. Det är lite tidigt än, men det judiska nyåret har precis varit, så jag får väl köra på det istället. Tipptopp!



Kommentarer
Postat av: kajsa

Jag kan meddela att just dominikanska republiken nog är så rikt nu efter all turism (annat var det när jag var där) att inga små barn stryker med vid bananplockande. Annat är det på haiti. Sen tror jag att vi ibland måste tillåta oss att köpa oekologiskt och mindre bra produkter utan att känna det sämsta av dåliga samvete. Vi är ju bara människor.

2010-09-16 @ 13:43:41
URL: http://www.aenigma.se
Postat av: Anna

ÅH, jag är likadan. Jag försöker vara så miljösnål som möjligt - här hemma köper vi alltid ekologiskt - men som fattig student går det inte alltid. Fast jag får dåligt samvete varje gång jag väljer något oekologiskt framför något ekologiskt, får det bli så ibland, för som student har man inte råd att alltid välja det dyraste. Även om det dyraste (i många fall) är det bästa.



Jag skulle i alla fall krama ihjäl dig om du skulle komma hem till mig, för du är alltid så snäll! Fina människa!

2010-09-18 @ 08:31:32
URL: http://kreativitet.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0