Battle hymn of the Tiger Mother


Eftersom jag är motsatsen till ett patydjur så har jag idag (lördag) lagat en miljon matlådor, bakat en kaka och städat toaletten. Och jag tänkte lägga mig vid tio, men fastnade vid en artikel om kinesisk barnuppfostran vs. västerländsk barnuppfostran. Kort sagt så är kinesiska mödrar en gnutta (underdrift) mer drillande än sina västerländska motsvarigheter. Amy Chuas barn har till exempel aldrig fått sova över hos en kompis, eller fått spela dataspel - men de klinkar pianot mästerligt och spelar fiol och har högsta betyg i allt.

Jag slits mellan åsikten "kvinnan är uppenbarligen galen, ungarna kommer ju att bli prestationsprinsessepsykbryt"  och "hm..så kanske man ska uppfostra sin unge".




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0