akvarellförsök #1 och den mystiska färgen indigo




Idag har jag suttit i min säng och lekt lite med vattenfärger enligt en 'såhär-ska-du-göra-bok'. vilket resulterade till att jag gjorde två saker som jag inte har gjort sen dagis: knasiga vattenfärgsblobbar på papper och ritat konturen av min egen hand. Yaaay.

Nu till en helt annan sak: regnbågar. Det finaste som finns, gärna i kombination med enhörningar och blommor och klarblå himmer och sånt. Vacker grej, fantastiskt naturfenomen, alla undrar hur det händer och alla fysiklärare blir jättelyckliga när de får frågan och får förklara allt om vad prismor, solsken och våglängder är.

Det enda jag kan säga är att en regnbåge har sju färger: röd, orange, gul, grön, blå, indigo, violett. Jag kan också säga att Indigo är en mystisk färg som jag aldrig riktigt har förstått hur den ser ut, men uppenbarligen måste den vara någonstans mellan blått och lila, för den ligger så i ordningen.

Googlebildsök och Wikipediatittar ger bara olika blålila nyanser, så jag har fortfarande ingen koll. Någon som..vet? Vilken är den rätta indigon? Och låter in 'indigo' som ett djur som är besläktat med 'dingon'?

Svara miiiig.

Kommentarer
Postat av: Denise

Eh, wish I knew..hehe.



Men åh, du är så duktig på att måla!

2010-01-13 @ 22:01:41
URL: http://coloursoftheworld.blogg.se/
Postat av: niclas

den blev ju fin

2010-01-14 @ 12:59:27
URL: http://tillfabriken.blogspot.com
Postat av: Nathalie

Haha. Jag har heller aldrig begripit mig på indigo. Ungefär som azurblå. Det finns så mycket lustiga färger...vilket roligt nog ger en väldigt bra inledning till svaret på din fråga: jag ska läsa färglära. Har alltid tyckt att det är sjukt intressant, så jag är jättepepp! Hade färglära med mina femåringar när jag jobbade på dagis för länge sen, och de tyckte på allvar att det var som magi att gult+blått=grönt. Hur kul som helst. Och hur kul som helst att göra dagisgrejer också, klockrent att göra färgblobbar och handkonturer ju!



Konstvetenskap har jag också velat läsa, men jag har inte historia a, så det har inte blivit av! Hoppas det blir jättekul o intressant!

2010-01-14 @ 16:20:25
URL: http://ruejaas.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Och ja just: Jo, det är till arbetsprover. Superpillerill, men det är jättekul så jag har höga förväntningar!

2010-01-14 @ 16:21:43
URL: http://ruejaas.blogg.se/
Postat av: Lilla Fröken

Det där med att göra handbilder minns jag att alla tyckte var så roligt när man var barn. Vi gjorde indianer av handbilderna - målade vart finger på pappret i olika färger men lämnade tummen som fick vara näsan, ett öga ovanför tummen och en mun nedanför.

2010-01-14 @ 23:32:01
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0